Mejlväxling med LB-hus konkursförvaltare

Efter att jag hittat en artikel innan idag i Sydsvenskan angående att LB-hus konkursförvaltare hade ett antal potentiella köpare på gång, började jag fundera. Varför har inte kunderna fått någon som helst information från konkursförvaltaren de senaste fyra veckorna? Och särskilt när det är något sånt här viktigt på gång.

Jag bestämde mig för att ta reda på varför och skickade ett mejl till Hans ÖdénAckordscentralen.

Hejsan Hans!

Läste idag en artikel i Sydsvenskan med en intervju av Mikael Kubu angående potentiella uppköp av LB-hus.
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/flera-intressenter-har-lagt-bud-pa-lb-hus

Som kund till LB-hus och därmed också konkursförvaltaren, är det verkligen mening att man ska få sådana nyheter via media? Det är nog minst tre veckor sedan vi hörde något från er och det tycker jag är lite dåligt, speciellt när ni har nyheter som ovan att delge.

Finns det någon mer information än det som går att finna i artikeln som skulle kunna vara av intresse för oss kunder?

Tack på förhand.

Hej,

Det kan tyckas vara märkligt, men en konkursförvaltare har faktiskt ingen skyldighet att underrätta vare sig kunder eller borgenärer om en konkurs. Trots det har han genom bolagets administration skickat ut information om konkursen till drygt 1 000 kunder, vars hus har färdigställts under de senare åren. På Ackordscentralens hemsida, vars adress du ser nedan, samt på Gar-Bo Försäkring AB:s hemsida kan du få information om vad som gäller för kunderna till LB Hus AB i konkurs. 

Med vänlig hälsning
Hans Ödén

Hej Hans!

Tack för ditt mejl.

Att ni inte har någon juridisk skyldighet att hålla oss kunder uppdaterade borde väl inte stå ivägen för sunt förnuft?

Vi är väldigt många som undrar vad som händer med LB-hus. Vi snackar ju om hundratals(?) familjer som sätter sina husplaner och liv på paus i väntan på information. Det är inte direkt en TV vi har köpt, utan vårt livs största inköp som i mångas fall har kostat 3-4 miljoner med månader av planering av planritningar, exteriör och interiör. Det är väl ganska givet att vi vill hållas uppdaterade med adekvat information? Vi är inte bara siffror på ett papper, vi är riktiga människor som lever med oron att vi kanske inte får något hus.

Jag har sedan tidigare läst infon både på er hemsida (PDF) och på Gar-bos, men nu har det ju kommit ny information agående ett potentiellt uppköp. Och det hittar man varken hos er eller Gar-Bo utan i Sydsvenskan.

Så jag upprepar frågan i mitt förra mejl…

Finns det någon mer information än det som går att finna i artikeln som skulle kunna vara av intresse för oss kunder?

Tack på förhand.

Hej,

Nej, inte när det gäller någon allmän information. Det ligger ju i sakens natur att en konkursförvaltare försöker överlåta verksamheten om det är möjligt. Av skäl som du säkert förstår kan han inte ange vare sig med vilka han förhandlar eller innehållet i dessa förhandlingar. 

Med vänlig hälsning
Hans Ödén

Hej Hans!

Tack än en gång för ditt svar.

Jag förstår givetvis att du inte kan diskutera innehåll i eventuella avtal eller med vem ni förhandlar.

Men jag antar även att ni har fått över hela kundregistret från LB-hus och därmed epostadresser till alla kunder. Det borde ju varit väldigt enkelt att skicka ut ett mejl med kort information lite då och då. Inte som nu, när det varit knäpptyst i 3-4 veckor. Har ni sett spekulationerna som far runt på forum och bloggar p.g.a. brist på information? Byggahus.se har ett foruminlägg om LB-hus konkurs på nästan 45 sidor och 59 000 sidvisningar!

Det är inte bara jag som tycker att informationen varit knapphändig, men jag kanske extra mycket eftersom det verkar som vi hamnat lite mellan stolarna då vi inte hade kommit igång med vårt bygge än när rekonstruktionen startade, men hade gjort avropet. Vi har hamnat utanför alla prioriteringslistor. Så vi sitter i stort sett bara och väntar på att LB-hus blir uppköpta av någon som vill driva det vidare så vi kan få vårt hus byggt.

Hej,

Jag förstår att många kunder, för att inte skriva alla, har hamnat i en besvärlig situation. Jag håller med dig om att i den bästa av alla världar skulle det vara som du skriver. Verkligheten är dock annorlunda, bl.a. saknar LB Hus mejladresser till huvudelen av kunderna. Av den information som finns tillgänglig på vår hemsida framgår dock att  konkursboet försöker överlåta verksamheten.

Med vänlig hälsning
Hans Ödén

Åh fan?

Kanske bara var vår säljare som var flitig på att samla in mejladresser.

Tack för all info. Nu ska jag inte störa dig mer.

</slutpåmejl>

Ja, det var väl inte mycket ny info som dök upp och det verkade inte direkt som jag skulle kunna få fram något mer även om jag skulle fortsätta mejlväxlingen. Jag fick åtminstone skriva av mig lite och eventuellt planterat ett litet frö hos konkursförvaltaren att de borde ha bättre kontakt utåt mot kunderna.

Annonser

6 thoughts on “Mejlväxling med LB-hus konkursförvaltare

  1. Fan vad kass att han inte ens kunde ange om det fanns intressenter, det är ju inte till att ”läcka” känslig information för att man säger att det. Vår byggledare sa att det fanns ett antal intressenter och att de i fredags (16/3) skulle ha lagt sitt sista bud och att det skulle vara stående (alltså att de var tvungna att stå fast vid det). Det konstiga om det nu är så är att det inte kommit ut någon ny information gällande detta, man tycker ju att om det skulle hänt något sådant så skulle det vara revolutionerande och stå på löpsedlarna!

    • Hej Cecilia. Tack för din kommentar. Vi har ingen byggledare eftersom vi inte fått igång vårt bygge när rekonstruktionen började och vi har ingen säljare heller eftersom han nu har bytt jobb till en helt annan bransch. Den enda informationen vi får är från KK-förvaltaren och den är minst sagt knapphändig. Vi får för tillfället förlita oss på media, vilket ju känns något bakvänt.

  2. Ping: Vad händer egentligen? | Château Trobäck

  3. Hej alla som följer denna tråd! Vi är också drabbade av LB-hus konkurs men lyckades få huset besiktigat 2011-11-15 efter ett första försök där besiktningsmannen två veckor innan ansåg att huset inte var besiktningsbart. Besiktningsmannen fann 68 fel och 7 generella, några egenkontroller eller andra intyg saknades också, dessa anmärkningar värderades till 65 000kr som vi dagen efter deponerade till Gar-Bo. När sedan konkursen var ett faktum kontaktade vi KK samt Gar-Bo och fick sedan ut pengarna i mars mot en redovisningskylldighet, så långt allt bra men oj vad det var svår att få ut info! Något slutbevis har vi och våra 28 grannar ej fått ut då LB tog med sig dokumentationen i graven. Nu har vi efter MKT trassel lyckats få fram dokumen från El, Sotare och Vent allt annat saknas. Vi kom hem igår från en liten semestertripp i Stockholms skärgård och vi hittade ett brev från Mercurius Inkasso där de vill ha de 65 000kr och kallar detta för en påminnelse… Ny kallduch.. Vi har precis hittat tillbaka vår glädje som vi hadde innan allt elende startade och nu detta! Dessa slantar var ju ämnade att slutföra huset, vår plan var att ta tag i detta efter semestern, hur skall vi nu agera?? Har kontaktat KK han han var på semester. Stålarna skulle vara på Mercurius konto igår!! Har bränt så många timmar med den ena o den andra bara för att få fram tre av alla handlingar som saknas. Projektets KA får vi ingen hjälp av då även han ligger back med flera hundra tusen..

    • Vi är i precis samma sits, tänkte publicera ett inlägg för att samla drabbade. Men min sambo ville avvakta lite då man aldrig vet om man får det i nacken sedan!
      Kan i alla fall säga att jag ringt runt till besiktningsman, Gar-Bo, Mercurius och Ackordcentralen. Kan ju säga att det står två lika mot vad man ska göra. Mitt råd är att betala inget utan hänvisa till besiktningsprotokollet. Har ni åtgärdat något så lämna in kopior av kvitton på det. Läs igenom LB-hus avtal och alla villkor. Ta sedan kontakt om ni känner någon advokat!

  4. Hej.

    Någon här som skulle kunna scanna in sitt byggbeskrivnings dokument. Det bör heta: T05 050301 / rev 060701

    Saken är den att vi har upptäckt stora byggfel/fusk i huset. Nu önskar Gar-Bo dessa men av någon anledning är de inte längre i pärmen.

    Så snälla är det någon som har dem, o kan scanna in dem till mig.

    Tack på förhand

    En sista fråga, de ingångna avtal och brister som de gjort. Är det inte något som även LB-Hus eget försäkringsbolag skall täcka. (Vi hade en skriftlig övk om en åtgärd på detta felet, men därefter gick de i kk)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s